Auto lekt olie in koelvloeistof. Heeft mijn C4 een oliekoeler?
Stragulus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 09-07-2010

Gepost: 10 mei 2024 09:02 PM

Ik heb een C4 II handgeschakelde hatchback met de PureTech 110pk motor (EB2DT HNZ) uit 2017. Het olieverbruik is (met 126k km) redelijk hoog, ongeveer een liter op 1300-1500km. Nou zag ik vandaag dat het koelvloeistofreservoir heel donker is, en even met een (schone) peilstok erin wijst uit dat er veel olie inzit.

Nou las ik dat sommige moderne motoren een oliekoeler hebben die de warmte van de olie afgeeft aan het koelvloeistof, en dat deze er eentje zou kunnen hebben. En dus lek kan zijn (ipv de koppakking). Heeft die van mij zo’n koeler? En waar zit die ergens? Ik vermoed achter / onder het blok waar ik niet makkelijk bijkan nu. Zijn er ergens handleidingen voor gewone stervelingen die aangeven waar alle onderdelen zitten, zoals bij een service manual voor elektronica (waar ik beter mee bekend ben)?

De auto lekt niets naar de grond toe en zie nergens een spatje olie onder de motorkap. Dop van de motorolie zelf is gelukkig ook helemaal schoon, geen mayo. Dus vandaar dat mijn gedachte naar koeler gaat.

Profiel  
 
bibberkip
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 10 mei 2024 11:32 PM
  [ # 1 ]

Als je vermoedt dat er olie doorlekt in de kvs dan zal de oliedruk via de door jou verdachte oliekoeler / warmtewisselaar?? ook in je kvs terecht komen, en dan zou je in theorie dus zomaar 5+ bar op je waterslangen hebben staan. ALS dar zo zou zijn, dan moet je dat kunnen voelen aan de hardheid van de waterslangen, ( puur hypothetisch alles gebaseerd op JOUW vermoeden), en zullen die keihard worden bij vol bedrijf.

Overigens zal dan op enig moment je afsluitdop (indien aanwezig )van je kvs open gaan en alles uitspugen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook