Green up wandcontactdoos voor maximaal laden
Tanteriekie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 31-03-2024

Gepost: 14 april 2024 07:15 PM

Hallo allemaal,


Ik ben nieuw op dit forum en heb direct al een prangende vraag.

We hebben pas geleden een C5 aircross hybrid 225 shine(Bj. 11-2021) gekocht. Met een MODE 2 CHARGING CABLE,TYPE EF REINFORCED, 6 M. En daar gaat de vraag over.

De 230V laadkabel toont dat deze 3,7Kw is. Het battery pakket 13,2KWh. Dat zou grofweg betekenen, met alle verliezen tussen het stopcontact en de accu, zo’n 4 uur laden van volledig leeg naar een volle accu.

Nu laad deze kabel de accu van leeg naar vol in grofweg 6 uur, dat is ongevee 10A en 2,3KWh

Zit er op een of andere manier iets in deze laadkabel dat het soort stopcontact herkent? Ik lees namelijk dat een versterkt stopcontact, “Green Up”, wel de maximale laadcapaciteit haalt.

Voordat ik deze installeer wil ik wel zeker weten dat dit ook gaat werken uiteraard, want anders is het jammer van de kosten.

Voordat er vragen komen over onze meterkast, deze heeft een hoofdzekering van 40A en als er een stopcontact speciaal voor het opladen komt, wordt daarvoor een eigen groep ingebouwd met een kabel zonder tussenverbindingen.

En we hebben zonnepanelen, wellicht dat daar iemand ook iets nuttigs over kan zeggen nu we toch veelal elektrisch gaan rijden. Met een volle accu kan mijn vrouw namelijk met gemak volledig elektrisch heen en terug naar haar werk.


Bedankt,
Jurgen

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2089
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 april 2024 07:45 PM
  [ # 1 ]

Is er een reden dat je sneller dan met 10A >> 2,3 kW wilt opladen?
Ik doe dat bij mijn C5AC-Hy met dat vermogen, gedurende de nacht vanaf 11 uur.
Zó heb ik dat geprogrammeerd, en in het weekend kan het ook overdag, ook dan heb ik een verlaagd tarief.
Op geen enkel moment heb ik, in de drie jaar dat ik de auto nu heb, de behoefte gehad om met 16A op te laden. Dat zou ik wel kunnen met mijn wallbox, maar ik heb ‘m ingesteld op 10A.

Met een hoofdzekering van 40A zit je erg krap om met 16A te laden, als je dan ook een paar andere zware gebruikers aan hebt staan gaat het mis.
En een aparte 16A groep maken en die met 16A afzekeren is niet correct. Dat moet een 20A afzekering zijn, en formeel is dat in ons land niet toegestaan.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Tanteriekie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 31-03-2024

Gepost: 14 april 2024 08:03 PM
  [ # 2 ]

JW,


Bedankt voor je snelle reactie.

Nee, er is geen dringende reden om sneller te laden. De enigste reden zou kunnen zijn om optimaal gebruik te maken van de opbrengst van de zonnepanelen die van 16 uur tot 20 uur nog redelijk is bij mooi weer.

Vandaar ook de laatste opmerking in mijn bericht.


Bedankt,
Jurgen

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2089
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 april 2024 01:28 AM
  [ # 3 ]

Krijg je, zo laat op de middag dan nog zoveel vermogen uit je panelen?

Groet,
JW

PS Ik heb je PB gezien, daar zal ik op reageren als ik toegang gehad heb tot S.C.

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2089
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 april 2024 11:14 AM
  [ # 4 ]

Inmiddels via de VIN de gegevens opgehaald.
Daarin zie ik onder andere dat er een 7 kW lader gemonteerd is in deze auto.

Als je me je mailadres geeft via een PB, gaan ze als PDF naar je onderweg.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Tanteriekie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 31-03-2024

Gepost: 15 april 2024 03:31 PM
  [ # 5 ]
JW schreef:

Krijg je, zo laat op de middag dan nog zoveel vermogen uit je panelen?

We hebben panelen op beide zijden van het huis. Op een mooie dag nog tot na 21 uur. Geen hoge opbrengst meer, maar 500W nog wel.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2089
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 april 2024 03:43 PM
  [ # 6 ]

Maar hoeveel vermogen komt er dan uit, zo laat in de middag?
Een modern paneel levert maximaal ca 350W, met 6 panelen in de volle zon er loodrecht op, is dat dan zo’n 2 kW.

Oftewel, hoe zit dat dan bij jou?

Groet,
JW

Edit: inmiddels heb je de info aangevuld, zie ik.
Met die 500 W die je panelen dan nog leveren heeft een 3,7 kW aansluiting weinig zin. De extra kosten die daarmee gemoeid zijn verdien je daarmee niet terug.

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Tanteriekie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 31-03-2024

Gepost: 15 april 2024 03:45 PM
  [ # 7 ]
Tanteriekie schreef:

Zit er op een of andere manier iets in deze laadkabel dat het soort stopcontact herkent? Ik lees namelijk dat een versterkt stopcontact, “Green Up”, wel de maximale laadcapaciteit haalt.

Blijft deze vraag nog wel onbeantwoord. Ben nogal belangstellend aangelegd.

Profiel  
 
Tanteriekie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 31-03-2024

Gepost: 15 april 2024 03:49 PM
  [ # 8 ]
JW schreef:

Maar hoeveel vermogen komt er dan uit, zo laat in de middag?
Een modern paneel levert maximaal ca 350W, met 6 panelen in de volle zon er loodrecht op, is dat dan zo’n 2 kW.

Oftewel, hoe zit dat dan bij jou?

Groet,
JW

15 panelen van 400W, 8 aan de voorzijde en 7 aan de achterzijde. Piekvermogen in de praktijk is zo’, 4,9KW.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2089
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 april 2024 04:02 PM
  [ # 9 ]
Tanteriekie schreef:
Tanteriekie schreef:

Zit er op een of andere manier iets in deze laadkabel dat het soort stopcontact herkent? Ik lees namelijk dat een versterkt stopcontact, “Green Up”, wel de maximale laadcapaciteit haalt.

Blijft deze vraag nog wel onbeantwoord. Ben nogal belangstellend aangelegd.

Ja, dat zit in het systeem. Daarover is in een CitDoc te lezen:

Kabel voor normaal laden:
- Overbrengen van elektrische energie van het lichtnet naar de auto
- Informeren van de module geïntegreerde lader/gelijkspanningsomvormer over de beschikbare stroomsterkte van het lichtnet

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook